
“Als meer nationale regeringen het goede voorbeeld van Nieuw-Zeeland volgen, kan het toerisme een veel positievere bijdrage leveren aan een duurzame wereld”, aldus de jury van de wedstrijd. “Nieuw-Zeeland bewijst namelijk dat je op nationaal niveau een strategie kan ontwikkelen waarbij het toerisme gebruikt wordt om de omgeving te verbeteren voor zowel bewoners als bezoekers.”
De Responsible Tourism Awards bestaan sinds 2004 en is een initiatief van responsibletravel.com, een internationale boekingssite voor duurzame vakanties. De site vermeldt reizen van 270 touroperators en honderden individuele lodges en hotels. Voorzitter van de onafhankelijke jury is dr. Harold Goodwin, professor in Verantwoord Toerisme Management aan de Leeds Metropolitan University.
De grote Britse touroperator Virgin Holidays treedt op als hoofdsponsor.
De wedstrijd telt dertien categoriën voor onder andere accommodaties, reisorganisaties, bestemmingen, natuurgebieden, transporteurs en culturele monumenten. Voor de editie 2008 ontving de jury voor alle categoriën samen liefst 1.900 inzendingen. Meer informatie: www.responsibletourismawards.com
Beleidsplan 2015
De regering van Nieuw-Zeeland werkt nauw samen met lokale overheden, gemeenschappen en het toeristisch bedrijfsleven. Het gezamenlijke belang: het behoud van de adembenemende natuur en de eeuwenoude Maori-cultuur, die samen de belangrijkste trekpleister van het land vormen. Het toerisme is met een jaaromzet van 6,26 miljard euro een belangrijke economische factor.
Als basis geldt een beleidsplan dat loopt tot het jaar 2015 en dat voortdurend wordt geactualiseerd. Rode draad in de doelstellingen is het letterlijk waarmaken van de toeristische slogan van Nieuw-Zeeland: 100% Puur. Daarbij verwijst de overheid naar de historische waarden en normen van de Maori, waarin rentmeesterschap, zorg en bescherming van de natuurlijke omgeving centraal staan. De nationale regering draagt financieel bij aan de uitwerking van plannen die duurzaam en verantwoord toerisme bevorderen. In 2008 ging het om ongeveer twee miljoen euro.
Groen & Authentiek
Topman George Hickton van het nationale verkeersbureau Tourism New Zealand reageert zeer verheugd op het toekennen van de award: “De prijs bevestigt het groene imago van Nieuw-Zeeland. Ik vind dat super, want ons bijzondere landschap is voor de meeste toeristen de voornaamste reden om ons land te bezoeken. Door zich te verbinden aan het beleidsplan van de overheid geeft de toeristische sector aan dat het een belangrijke bijdrage wil leveren aan de duurzaamheid van onze economie. Het is voor alle partijen fantastisch om dan juist in Groot-Brittannië, na Australië de grootste markt voor het Nieuw_Zeelands toerisme, zo’n prestigieuze award te winnen.”
Duurzaam keurmerk
Mijlpaal in het Nieuw-Zeelandse beleid is de introductie in mei 2008 van het keurmerk Qualmark Green, dat uitgebreid werd geprezen door de jury. Het maakt onderdeel uit van Qualmark, een kwaliteits- en classificatiesysteem, opgezet door Tourism New Zealand en de New Zealand Automobile Association.
Iedere reisorganisatie, accommodatie, bestemming of attractie die voldoet aan de voorwaarden voor verantwoord en duurzaam toerisme, kan het keurmerk Qualmark Green verdienen. Het groene label kent drie gradaties (goud, zilver, brons) en helpt bewuste consumenten om te kiezen voor toeristische bedrijven en instanties die rekening houden met de leefomgeving. Nieuw-Zeeland is het eerste land ter wereld dat milieu en duurzaamheid integreert in een uitgewerkt kwaliteitssysteem voor de reis- en vakantiesector.
Nederlandse toeristen
Nederland staat op nummer negen op de lijst van belangrijkste markten voor het toerisme in Nieuw-Zeeland. Tussen 1 oktober 2007 en 30 september 2008 bezochten 25.513 landgenoten Nieuw-Zeeland. De gemiddelde verblijfsduur bedroeg 35 nachten en de gemiddelde besteding lag op circa 2140 euro per persoon. Samen met Duitsers en Zwitsers behoren de Nederlanders tot de ‘langste verblijvers’. (exclusief vliegtickets).
Voor tachtig procent van de Nederlandse bezoekers was het de eerste kennismaking met het land. Van onze landgenoten reisde 68 procent samen met een partner of vriend/vriendin, 18 procent alleen en de rest in groepsverband. Belangrijkste redenen voor om Nieuw-Zeeland als bestemming te kiezen: de natuur, de sfeer, het avontuur en de vriendelijke bevolking.
Meer informatie:
www.newzealand.com
www.qualmark.co.nz
www.responsibletravel.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten