maandag 15 juni 2009

Wereldwijde campagne 10 jaar jong!

100% PURE NEW ZEALAND

De wereldwijde campagne 100% Pure New Zealand bestaat 10 jaar! Met deze vernieuwende promotiestrategie heeft het toerisme naar Nieuw-Zeeland een enorme impuls gekregen. Het aantal buitenlandse reizigers steeg sinds 1999 van 1,6 miljoen per jaar naar 2,4 miljoen. De inkomsten uit het inkomend toerisme namen toe van ruim 1,5 miljard euro naar 2,65 miljard.

Tien jaar geleden kampte het toerisme in Nieuw-Zeeland met een imagoprobleem. Op promotiefoto’s zag je vooral grazende schapen op groene heuvels. Terwijl het land veel meer te bieden heeft: avontuurlijke sporten, bijzondere belevingen, de boeiende Maori-cultuur en spectaculaire landschappen. Echte globetrotters lieten het land links liggen.
Reden voor de nationale toeristische organisatie New Zealand Tourism om een nieuwe, overkoepelende marketingcampagne te starten, die een beter en aantrekkelijker beeld van het land moest geven: 100% Pure New Zealand. Tijdens grote events werd massaal de buitenlandse pers uitgenodigd om nader kennis te maken met het land. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de beroemde zeilrace om de America’s Cup en de verfilming van de trilogie The Lord of the Rings.

De campagne sloeg enorm aan. Veel toeristen ontdekten ook de andere gezichten van Nieuw-Zeeland, dat gepresenteerd werd als ‘het jongste land op aarde’. De eerste vijf jaar steeg het aantal buitenlandse toeristen met zeven procent per jaar. In het jaar 2002 bereikte het land voor het eerst de mijlpaal van twee miljoen buitenlandse bezoekers. In dat jaar bezochten 1,4 miljoen mensen de website www.newzealand.com, in 2008 waren dat er inmiddels 10 miljoen.
100% Pure New Zealand oogstte wereldwijd grote waardering en leverde Nieuw-Zeeland als toeristische bestemming belangrijke awards. ‘Nieuw-Zeeland’ groeide in de reiswereld uit tot een herkenbaar merk en ondervond nauwelijks hinder van wereldschokkende gebeurtenissen als de aanslagen van 11 september in de VS, de uitbraak van de ziekte Sars en de ophef rond de opwarming van de aarde.

George Hickton, algemeen directeur van New Zealand Tourism: “Niemand had verwacht dat de campagne zo succesvol zou zijn en zo lang zou lopen. We begonnen met een klein budget, maar met hard werken zijn we er als relatief klein land (drie miljoen inwoners) in geslaagd een merk neer te zetten dat wereldwijd wordt herkend en erkend. Voortdurend passen we de campagne op details aan en sturen we bij om de ontwikkelingen in de markt te volgen, maar het basisidee bleef altijd overeind. Met deze campagne kan Nieuw-Zeeland nog jaren voort!”

Aantrekkelijke vroegboektarieven
Volgens de laatste cijfers (april 2009) verwelkomde Nieuw-Zeeland 24.982 Nederlandse gasten in de periode april 2008-april 2009. Daarmee loopt het toerisme vanuit ons land 2,3 procent achter in vergelijking tot dezelfde periode in 2007-2008. Voor Nederlandse reizigers is Nieuw-Zeeland momenteel extra aantrekkelijk. De lage stand van de Nieuw-Zeelandse dollar geeft het land een zeer betaalbaar imago. Bovendien hanteert Singapore Airlines (SIA) spectaculaire vroegboektarieven voor reizen in de herfst en de winter van 2009/2010. Wie in de maand juni een retourticket Nieuw-Zeeland koopt voor en trip tussen 10 augustus 2009 en 31 maart 2010 betaalt slechts €950.

Meer informatie: www.10yearsyoung.tourismnewzealand.com



Geen opmerkingen: