
Terwijl de meeste reisorganisaties met last minute aanbiedingen klanten proberen binnen te halen, blijft reisorganisatie Sawadee zich in deze moeilijke economische tijden richten op kwaliteit, innovatie en duurzaamheid. Dat deze aanpak loont blijkt uit het feit dat Sawadee de omzet over 2009 ziet groeien met maar liefst 5%, terwijl de markt voor verre reizen met 29% is afgenomen.
Trouw aan uitgangspunten
Terwijl andere aanbieders van verre reizen momenteel te maken hebben met forse omzetdalingen en reorganisaties groeit Sawadee Reizen, aanbieder van avontuurlijke groepsrondreizen wereldwijd en onderdeel van de Activity sector van Tui Travel PLC, stevig. Volgens Hans Lagerweij, directeur van de reisorganisatie, is het belangrijk om ook in de huidige economische onzekere situatie trouw te blijven aan de uitgangspunten: het organiseren van reizen in kleine groepen naar bijzondere bestemmingen met respect voor de lokale bevolking, natuur en milieu. Lagerweij: “Ik ben ervan overtuigd dat onze focus op innovatie en duurzaamheid juist in deze tijden door klanten gewaardeerd en beloond wordt. Wij zijn er ontzettend trots op dat wij ondanks de economische recessie tijd en middelen kunnen vrijmaken om de kwaliteit en duurzaamheid van onze reizen verder te verhogen. We zijn zelfs op zoek naar nieuwe collega’s om alle plannen uit te voeren. Zo kunnen we blijven inspelen op de toenemende vraag van de consument naar kwaliteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen.”
Duurzaam ondernemen centraal
Sawadee vindt het belangrijk dat de mensen in ontwikkelingslanden voldoende profiteren van de komst van toeristen en dat de leefomstandigheden en arbeidsvoorwaarden goed zijn. Daarnaast probeert Sawadee de negatieve gevolgen voor het milieu zo beperkt mogelijk te houden. Als één van de eerste reisorganisaties compenseert Sawadee de uitstoot van de eigen vluchten van haar reisbegeleiders en kantoorpersoneel. Sawadee vliegt daarmee klimaatneutraal. Klanten hebben de keuze voor een vrijwillige CO2 compensatie. Echter, voor een aantal zeer fragiele bestemmingen zoals de Galápagoseilanden en Antarctica is de compensatie van de vlucht ook opgenomen in de totale reissom. Door deze focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen onderscheidt Sawadee zich van andere aanbieders. “Uit recentelijk door ons uitgevoerd onderzoek blijkt dat 88% van de potentiële klanten het belangrijk tot zeer belangrijk vinden dat een reisorganisatie aandacht heeft voor duurzaam toerisme”, aldus Lagerweij. Niet alleen de reizigers zien en waarderen de aandacht van Sawadee voor duurzaam ondernemen. In de laatste Nederlandse versie van het invloedrijke marketinghandboek van Philip Kotler ‘Principes van Marketing', wordt Sawadee genoemd als casus in het hoofdstuk duurzame marketing.
Kleine groepen en persoonlijke aandacht
Sawadee organiseert reizen in kleine groepen van maximaal 12 tot 18 personen met deskundige reisbegeleiding. Lagerweij: “Waar andere reisorganisaties steeds grotere groepen hebben bieden wij echt kleine groepen met maximaal 18 of zelfs 14 deelnemers. Het reizen in een kleine groep bevordert de sfeer en geeft je de kans om echt contact te maken met de lokale bevolking. Er is bovendien meer ruimte voor persoonlijke aandacht. Sawadee investeert in de training van onze reisbegeleiders en is altijd op zoek naar authentieke kleinschalige accommodaties die passen bij de sfeer van een land.”
Ruig en ongerept
Momenteel wordt er bij Sawadee hard gewerkt aan nieuwe bestemmingen voor 2010. Het gaat vooral om actieve reizen naar spectaculaire natuurgebieden zowel binnen als buiten Europa. Sawadee biedt komend jaar nieuwe reizen in ondermeer Roemenië en IJsland. Lagerweij: “Als duurzame touroperator vonden wij dat het tijd was om ook reizen wat dichter bij huis aan te bieden. Ook in Europa zijn er nog zoveel ongerepte gebieden die zich prima lenen voor een actieve en avontuurlijke rondreis. Ook bieden wij komend jaar alternatieven voor een skivakantie in Frankrijk of Oostenrijk. Wat te denken van een winterreis met sneeuwschoenwandelen en een tocht met huskyslee in Slowakije of een langlauftocht in Fins Lapland? Daarnaast wordt het aantal reizen speciaal voor avontuurlijke ouders met kinderen, onder het label Familieavontuur, fors uitgebreid.”
Sawadee Reizen is onderdeel van de Activity sector van TUI Travel PLC en organiseert sinds 1983 avontuurlijke reizen in kleine groepen naar bijzondere bestemmingen met aandacht voor natuur en cultuur. Sinds 9 jaar biedt Sawadee ook speciale reizen voor avontuurlijk gezinnen met kinderen vanaf 8 jaar. De reizen van Sawadee zijn avontuurlijk wat betekent dat er gereisd wordt in kleine groepen, overnacht wordt in kleinschalige accommodaties en veelal activiteiten zoals wandelen zijn opgenomen in de reis.
www.sawadee.nl
www.familieavontuur.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten