dinsdag 15 september 2009

Met je eigen voetbalteam meedoen aan het WK in Zuid-Afrika












Met Bafanakids voetbaltoekomst voor Zuid-Afrikaanse jongeren.

Het Nederlands elftal heeft zich als eerste Europese land geplaatst voor het WK voetbal van 2010 in Zuid-Afrika. U kunt nu al in training en hoeft niet te wachten tot juni 2010 om in actie te komen. Via het non-profit project Bafanakids kunnen verenigingen, particulieren (families, vrienden- groepen), bedrijven, scholen, instellingen en sportverenigingen zoals voetbalclubs in actie komen. Voor slechts € 1500,- per jaar kunt u als het ware een eigen township-team ‘çoachen’ in Zuid-Afrika. Als sponsor ontvangt u voor uw support en financiële ondersteuning o.a. een poster met een foto van uw eigen team. Op het shirt staat o.a. de naam van het team en uw naam/logo.
De competitie kan nu al beginnen als u er klaar voor bent ….

Wekelijks training en begeleiding in townships
Van het sponsorbedrag worden de kinderen in het gesponsorde team wekelijks begeleid door een professionele trainer. Het voetbalteam krijgt een eigen outfit voorzien van shirtreclame en het benodigde trainingsmateriaal. “Het leuke is dat iedere sponsor zelf de clubkleuren en het logo mag uitkiezen”, zegt Anne van der Tuuk namens Bafanakids. “Via shirtreclame laten de jonge enthousiaste spelers hun dankbaarheid zien aan de wereld.”

Eigen voetbalcompetitie
De naam Bafanakids is afgeleid van Bafana Bafana het Nationale elftal van Zuid-Afrika. De Bafanateams spelen ook in een competitie die speciaal is georganiseerd in de aanloop naar het WK 2010. “In de townships wordt voetbal niet gezien als gewoon een sport. Voetbal is een middel om te overleven. Als een willekeurige sloppenwijk van ongeveer een half miljoen inwoners slechts één veilig sportveld kent, dan is er genoeg reden om de bewoners een handje te helpen met voorzieningen en trainingen,” vervolgt Van der Tuuk.

Bafanakid competitie

Van de jaarlijkse bijdrage krijgen de teamcoaches tevens een driemaandelijkse training, die Ajax Cape Town verzorgt en is er een jaarlijks teamuitje. Gesteund door sponsoren ijvert Bafanakids voor betere sportfaciliteiten in de townships. “Door middel van sport brengen we plezier, structuur, regelmaat én trots in het leven van de betrokken kinderen. Het is geweldig om te zien hoe gelukkig de kinderen zijn als ze in hun nieuwe outfit kunnen spelen,” aldus Van der Tuuk.
Op dit moment kent de ‘Bafakids-competitie’ twaalf gesponsorde teams. Eén van de sponsoren is BekenT Internet Marketing. Volgens Schelte Meinsma is het sponsoren van een team via Bafanakids een doeltreffende manier om een verschil te kunnen maken. Meinsma: “Bij het zien van de grote glimlachen op het gezicht van de kinderen in hun nieuwe eigen teamoutfit wist ik zeker dat we de juiste beslissing hadden genomen.” Ook de lokale coaches zijn blij met de onverwachte hulp: “Je hebt geen idee wat dit voor ons betekend, we voelen ons nu een echt team; we zijn nu wat waard!” aldus Rueben Mxinwa van de Lucky Stars uit de Gugulethu township die gesponsord worden door Wage Indicator.

Bafanakids.org
Bafanakids is een non-profit project van Abang Africa Trust, dat is verbonden aan een duurzame tour operator in Kaapstad, Zuid-Afrika. Dit initiatief wordt mede ondersteund door Ajax Kaapstad.
Voor meer informatie:www.bafanakids.org; www.abangafrica.com

Nieuwe uitgave TE GAST IN Iran

Verslag van een intrigerende samenleving vol paradoxen

De geheel vernieuwde uitgave TE GAST IN Iran is verschenen. Een uitgave over een bijzonder land waarvan recentelijk via de aangrijpende televisiebeelden te zien was dat een groot deel van de Iraanse bevolking meer dan genoeg heeft van het aartsconservatieve beleid van de ayatollahs. Veel Iraniërs snakken naar meer vrijheid en ergeren zich aan de vijandige houding van de huidige regering jegens Amerika en het Westen. Samenstelster Eefje Blankevoort, auteur van het veelgeprezen boek ‘Stiekem kan hier alles’, geeft samen met een vijftal auteurs die Iran als hun tweede thuis beschouwen, een inkijkje in een intrigerende samenleving vol paradoxen.

Kijk op:www.tegastin.nl/iran/kort.html voor bladerversie

Land van uitersten
Tijdens ontmoetingen met Iraniërs spreken velen onomwonden de wens uit voor sociale veranderingen en zodra ze de kans krijgen, lappen ze de islamitische regels aan hun laars. Volgens schrijfster Eefje Blankevoort zijn de uitersten van het land het best zichtbaar in de gigantische, chaotische hoofdstad Teheran. Conservatief en modern, arm en rijk, bloederige propaganda en prachtige kunst bestaan er naast elkaar. In Mashhad, de pelgrimsstad van Iran, begeeft Blankevoort zich te midden van uitzinnige gelovigen naar het heiligdom van Imam Reza en in Iraans Koerdistan ontmoet ze activisten in pofbroek.

Gezelligheid, seksescheiding en krachtsport
De in Iran woonachtige Elisa Scholte gaat in Isfahan in gesprek met jonge studenten en ontdekt dat de nationale rouwperiode Moharram voor veel Iraniërs vooral een tijd van gezelligheid en saamhorigheid is. Journaliste Nies Medema leert de andere kant van de bazaar kennen en vraagt zich af hoe de seksescheiding in Iran het dagelijks leven beïnvloedt. Alexander Reeuwijk bezoekt de vuurtempel van de eeuwenoude Zoroastriërs in Yazd en vergaapt zich aan de ruïnes van Persepolis. Fotograaf Piet Hermans tot slot is in Isfahan getuige van zurkhaneh, een combinatie van acrobatiek en krachtsport.

Voor meer info:www.tegastin.nl

TE GAST IN Iran
(pocket editie 3e druk, augustus 2009, ISBN 9789460160103).
Uitgever Informatie Verre Reizen.
Prijs € 8,95. Verkrijgbaar in (reis) boekhandel of via www.tegastin.nl

dinsdag 1 september 2009

Nieuwe uitgave TE GAST IN Suriname


Een zoektocht naar verscheidenheid en duurzaamheid

De zojuist verschenen geheel vernieuwde reispocket TE GAST IN Suriname bevat bijdragen van verschillende auteurs die het land van binnenuit kennen. Zij nemen je mee naar een land dat erg populair is bij vooral Nederlandse toeristen. Vandaag de dag komen de bakra’s (blanke Hollanders) niet om Surinamers ongevraagd de weg te wijzen, maar juist om iets van hen te leren. “No spang”, zeggen ze in Suriname: maak je niet druk!

Kijk op:www.tegastin.nl/suriname2/kort.html voor bladerversie

Het grote Surinaamse genieten
Jaap Hoogendam, antropoloog en uitgever in Suriname, signaleert tijdens de vlucht van Schiphol naar Zanderij een bonte mengeling aan passagiers. Bij aankomst adviseert hij hen eerst een fles Parbobier te gaan drinken bij het Suikertuintje. Hier begint voor hem het grote Surinaamse genieten. In Paramaribo maakt Harry Schuring, de samensteller van deze uitgave, aankomende bezoekers wegwijs in de zwoele en swingende hoofdstad. Zijn rondleiding eindigt aan de Waterkant met een bord bami met saté. Daarnaast brengt Schuring een bezoek aan de plantages van Commewijne, het gebied waar Nederlanders koffie- en suikerplantages dreven op basis van slavenarbeid.

Diep gelovig
De in Suriname werkzame journalist Armand Snijders gaat in op de religieuze diversiteit in een land waar bijna de hele bevolking diep gelovig is. Tempels, kerken en moskeeën schieten hier als paddenstoelen uit de grond. Snijders laat zien dat de verscheidenheid in Suriname ook betrekking heeft op de manier van wonen. De behuizing varieert van enorme paleizen tot eenvoudige houten hutjes.

Duurzame initiatieven
Journaliste Maja Haanskorf heeft vooral oog voor duurzame initiatieven. In het binnenland is ze te gast bij Danpaati, een rustieke lodge die niet alleen aandacht heeft voor cultuur en natuur maar ook een project voor thuiszorg en kinderopvang beheert. Verder ontmoet ze een muzikale marronfamilie die het toerisme in het stroomgebied van de Marowijne wil stimuleren met het doel om er de traditionele dans en muziek een impuls te geven. En in het bos aan de rand van Paramaribo gaat ze met een marronvrouw op pad om medicinale en stimulerende kruiden te verzamelen.

Kip met de gouden eieren
Schrijfster Karin Anema ontdekt in het oerwoud minder duurzame praktijken als zij een bezoek brengt aan een goudzoekerskamp. Door de goudwinning ontstaan hele stukken woestenij in de jungle. Daarnaast heeft de kwikvervuiling ernstige gevolgen voor de gezondheid van de in het oerwoud levende marrons en indianen. Het is te hopen dat de Surinaamse overheid spoedig ingrijpt en voorkomt dat de kip met de gouden eieren wordt geslacht. Voor veel toeristen is een tocht door het tropisch regenwoud nog steeds het hoogtepunt van de Suriname reis.

Voor meer info:www.tegastin.nl

TE GAST IN Suriname
(pocket editie 3e druk, augustus 2009, 80p., ISBN 978 94 6016 0110).
Prijs € 8,95. Verkrijgbaar in (reis)boekhandel of direct via www.tegastin.nl

maandag 17 augustus 2009

Duurzaamheid loont, ook in crisistijd

Sawadee Reizen groeit tegen markttrend in.

Terwijl de meeste reisorganisaties met last minute aanbiedingen klanten proberen binnen te halen, blijft reisorganisatie Sawadee zich in deze moeilijke economische tijden richten op kwaliteit, innovatie en duurzaamheid. Dat deze aanpak loont blijkt uit het feit dat Sawadee de omzet over 2009 ziet groeien met maar liefst 5%, terwijl de markt voor verre reizen met 29% is afgenomen.

Trouw aan uitgangspunten
Terwijl andere aanbieders van verre reizen momenteel te maken hebben met forse omzetdalingen en reorganisaties groeit Sawadee Reizen, aanbieder van avontuurlijke groepsrondreizen wereldwijd en onderdeel van de Activity sector van Tui Travel PLC, stevig. Volgens Hans Lagerweij, directeur van de reisorganisatie, is het belangrijk om ook in de huidige economische onzekere situatie trouw te blijven aan de uitgangspunten: het organiseren van reizen in kleine groepen naar bijzondere bestemmingen met respect voor de lokale bevolking, natuur en milieu. Lagerweij: “Ik ben ervan overtuigd dat onze focus op innovatie en duurzaamheid juist in deze tijden door klanten gewaardeerd en beloond wordt. Wij zijn er ontzettend trots op dat wij ondanks de economische recessie tijd en middelen kunnen vrijmaken om de kwaliteit en duurzaamheid van onze reizen verder te verhogen. We zijn zelfs op zoek naar nieuwe collega’s om alle plannen uit te voeren. Zo kunnen we blijven inspelen op de toenemende vraag van de consument naar kwaliteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Duurzaam ondernemen centraal
Sawadee vindt het belangrijk dat de mensen in ontwikkelingslanden voldoende profiteren van de komst van toeristen en dat de leefomstandigheden en arbeidsvoorwaarden goed zijn. Daarnaast probeert Sawadee de negatieve gevolgen voor het milieu zo beperkt mogelijk te houden. Als één van de eerste reisorganisaties compenseert Sawadee de uitstoot van de eigen vluchten van haar reisbegeleiders en kantoorpersoneel. Sawadee vliegt daarmee klimaatneutraal. Klanten hebben de keuze voor een vrijwillige CO2 compensatie. Echter, voor een aantal zeer fragiele bestemmingen zoals de Galápagoseilanden en Antarctica is de compensatie van de vlucht ook opgenomen in de totale reissom. Door deze focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen onderscheidt Sawadee zich van andere aanbieders. “Uit recentelijk door ons uitgevoerd onderzoek blijkt dat 88% van de potentiële klanten het belangrijk tot zeer belangrijk vinden dat een reisorganisatie aandacht heeft voor duurzaam toerisme”, aldus Lagerweij. Niet alleen de reizigers zien en waarderen de aandacht van Sawadee voor duurzaam ondernemen. In de laatste Nederlandse versie van het invloedrijke marketinghandboek van Philip Kotler ‘Principes van Marketing', wordt Sawadee genoemd als casus in het hoofdstuk duurzame marketing.

Kleine groepen en persoonlijke aandacht
Sawadee organiseert reizen in kleine groepen van maximaal 12 tot 18 personen met deskundige reisbegeleiding. Lagerweij: “Waar andere reisorganisaties steeds grotere groepen hebben bieden wij echt kleine groepen met maximaal 18 of zelfs 14 deelnemers. Het reizen in een kleine groep bevordert de sfeer en geeft je de kans om echt contact te maken met de lokale bevolking. Er is bovendien meer ruimte voor persoonlijke aandacht. Sawadee investeert in de training van onze reisbegeleiders en is altijd op zoek naar authentieke kleinschalige accommodaties die passen bij de sfeer van een land.”

Ruig en ongerept
Momenteel wordt er bij Sawadee hard gewerkt aan nieuwe bestemmingen voor 2010. Het gaat vooral om actieve reizen naar spectaculaire natuurgebieden zowel binnen als buiten Europa. Sawadee biedt komend jaar nieuwe reizen in ondermeer Roemenië en IJsland. Lagerweij: “Als duurzame touroperator vonden wij dat het tijd was om ook reizen wat dichter bij huis aan te bieden. Ook in Europa zijn er nog zoveel ongerepte gebieden die zich prima lenen voor een actieve en avontuurlijke rondreis. Ook bieden wij komend jaar alternatieven voor een skivakantie in Frankrijk of Oostenrijk. Wat te denken van een winterreis met sneeuwschoenwandelen en een tocht met huskyslee in Slowakije of een langlauftocht in Fins Lapland? Daarnaast wordt het aantal reizen speciaal voor avontuurlijke ouders met kinderen, onder het label Familieavontuur, fors uitgebreid.”

Sawadee Reizen is onderdeel van de Activity sector van TUI Travel PLC en organiseert sinds 1983 avontuurlijke reizen in kleine groepen naar bijzondere bestemmingen met aandacht voor natuur en cultuur. Sinds 9 jaar biedt Sawadee ook speciale reizen voor avontuurlijk gezinnen met kinderen vanaf 8 jaar. De reizen van Sawadee zijn avontuurlijk wat betekent dat er gereisd wordt in kleine groepen, overnacht wordt in kleinschalige accommodaties en veelal activiteiten zoals wandelen zijn opgenomen in de reis.

www.sawadee.nl
www.familieavontuur.nl

woensdag 8 juli 2009

Trekkermeisje in de strijd op Beach Pull a.s. weekend









Beach pull grootste familietrekker evenement in ons land.

Aanstaande vrijdag 10 en zaterdag 11 juli a.s. rijdt Manon Ossevoort (het trekkermeisje) mee in de 9e editie van het internationale Beach Pull evenement in Nulde/Putten. Vrijdagavond komt Manon met trekker Spike al in actie in de super-sportklasse. In deze klasse strijden trekkers vanaf 3,5 Ton. Op zaterdag rijdt Manon haar tweede wedstrijd met Spike in de zogenaamde ‘vrije klasse’
Trekkermeisje en theatermaakster Manon Ossevoort is door Firma Haan uit Kwadijk gevraagd om mee te doen aan Beach Pull, het grootste trekker-familiefestijn van ons land.
Het team van Haan verzorgde het onderhoud van de originele trekker waarmee Manon naar het einde van de wereld wil rijden om spraakmakende verhalen te verzamelen. De 2009 editie van Beach Pull is de eerste trekkertrek waaraan Manon Ossevoort deelneemt. Tijdens haar verblijf in Putten zal het trekkermeisje ook vertellen over haar avonturen tijdens de 38.000 km reis die ze voor het goede doel aflegde in Europa, Balkan en Afrika.

Het lijkt wel of ik op een raket rijdt!
Trekker Spike is het neefje van de trekker waarmee Manon sinds haar vertrek vanaf Terschelling (juni 2005) ruim 38.000 km heeft gereden tot Kaapstad (oktober 2008) in Zuid-Afrika. ‘Spike is een veel zwaardere trekker dan mijn vertrouwde oude lobbes, aldus Ossevoort. In de afgelopen week heeft Manon bijna dagelijks geoefend onder toeziend oog van het team van Haan. 'Tjonge, het lijkt wel of ik op een raket naar de maan ga!!’, vervolgt Ossevoort.

Wat een eer om mee te mogen doen
Manon ervaart het als een grote eer dat ze door Firma Haan is gevraagd om mee te doen aan Beach Pull. Zoals bekend zijn trekkertreks populaire familiefestijnen in de zomermaanden. ‘Toen Firma Haan me vroeg of ik mede namens hen mee wilde doen aan dit krachtevenement heb ik geen moment geaarzeld. Ik voel me erg vereerd met het getoonde vertrouwen en het verzoek. Tijdens de training in de afgelopen week werd mijn adrenalinepeil hoog opgestuwd.
Ik heb geweldig veel zin om in het komend weekend met trekker Spike te schitteren voor een groot en enthousiast publiek en het goede doel!’ besluit Ossevoort.

Meereizen in het trekkerspoor van Manon? Surf naar www.tractortractor.org
sms actie … sms ‘go trekker’ naar nummer 1008 (€ 1,50 per bericht)