maandag 17 augustus 2009

Duurzaamheid loont, ook in crisistijd

Sawadee Reizen groeit tegen markttrend in.

Terwijl de meeste reisorganisaties met last minute aanbiedingen klanten proberen binnen te halen, blijft reisorganisatie Sawadee zich in deze moeilijke economische tijden richten op kwaliteit, innovatie en duurzaamheid. Dat deze aanpak loont blijkt uit het feit dat Sawadee de omzet over 2009 ziet groeien met maar liefst 5%, terwijl de markt voor verre reizen met 29% is afgenomen.

Trouw aan uitgangspunten
Terwijl andere aanbieders van verre reizen momenteel te maken hebben met forse omzetdalingen en reorganisaties groeit Sawadee Reizen, aanbieder van avontuurlijke groepsrondreizen wereldwijd en onderdeel van de Activity sector van Tui Travel PLC, stevig. Volgens Hans Lagerweij, directeur van de reisorganisatie, is het belangrijk om ook in de huidige economische onzekere situatie trouw te blijven aan de uitgangspunten: het organiseren van reizen in kleine groepen naar bijzondere bestemmingen met respect voor de lokale bevolking, natuur en milieu. Lagerweij: “Ik ben ervan overtuigd dat onze focus op innovatie en duurzaamheid juist in deze tijden door klanten gewaardeerd en beloond wordt. Wij zijn er ontzettend trots op dat wij ondanks de economische recessie tijd en middelen kunnen vrijmaken om de kwaliteit en duurzaamheid van onze reizen verder te verhogen. We zijn zelfs op zoek naar nieuwe collega’s om alle plannen uit te voeren. Zo kunnen we blijven inspelen op de toenemende vraag van de consument naar kwaliteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Duurzaam ondernemen centraal
Sawadee vindt het belangrijk dat de mensen in ontwikkelingslanden voldoende profiteren van de komst van toeristen en dat de leefomstandigheden en arbeidsvoorwaarden goed zijn. Daarnaast probeert Sawadee de negatieve gevolgen voor het milieu zo beperkt mogelijk te houden. Als één van de eerste reisorganisaties compenseert Sawadee de uitstoot van de eigen vluchten van haar reisbegeleiders en kantoorpersoneel. Sawadee vliegt daarmee klimaatneutraal. Klanten hebben de keuze voor een vrijwillige CO2 compensatie. Echter, voor een aantal zeer fragiele bestemmingen zoals de Galápagoseilanden en Antarctica is de compensatie van de vlucht ook opgenomen in de totale reissom. Door deze focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen onderscheidt Sawadee zich van andere aanbieders. “Uit recentelijk door ons uitgevoerd onderzoek blijkt dat 88% van de potentiële klanten het belangrijk tot zeer belangrijk vinden dat een reisorganisatie aandacht heeft voor duurzaam toerisme”, aldus Lagerweij. Niet alleen de reizigers zien en waarderen de aandacht van Sawadee voor duurzaam ondernemen. In de laatste Nederlandse versie van het invloedrijke marketinghandboek van Philip Kotler ‘Principes van Marketing', wordt Sawadee genoemd als casus in het hoofdstuk duurzame marketing.

Kleine groepen en persoonlijke aandacht
Sawadee organiseert reizen in kleine groepen van maximaal 12 tot 18 personen met deskundige reisbegeleiding. Lagerweij: “Waar andere reisorganisaties steeds grotere groepen hebben bieden wij echt kleine groepen met maximaal 18 of zelfs 14 deelnemers. Het reizen in een kleine groep bevordert de sfeer en geeft je de kans om echt contact te maken met de lokale bevolking. Er is bovendien meer ruimte voor persoonlijke aandacht. Sawadee investeert in de training van onze reisbegeleiders en is altijd op zoek naar authentieke kleinschalige accommodaties die passen bij de sfeer van een land.”

Ruig en ongerept
Momenteel wordt er bij Sawadee hard gewerkt aan nieuwe bestemmingen voor 2010. Het gaat vooral om actieve reizen naar spectaculaire natuurgebieden zowel binnen als buiten Europa. Sawadee biedt komend jaar nieuwe reizen in ondermeer Roemenië en IJsland. Lagerweij: “Als duurzame touroperator vonden wij dat het tijd was om ook reizen wat dichter bij huis aan te bieden. Ook in Europa zijn er nog zoveel ongerepte gebieden die zich prima lenen voor een actieve en avontuurlijke rondreis. Ook bieden wij komend jaar alternatieven voor een skivakantie in Frankrijk of Oostenrijk. Wat te denken van een winterreis met sneeuwschoenwandelen en een tocht met huskyslee in Slowakije of een langlauftocht in Fins Lapland? Daarnaast wordt het aantal reizen speciaal voor avontuurlijke ouders met kinderen, onder het label Familieavontuur, fors uitgebreid.”

Sawadee Reizen is onderdeel van de Activity sector van TUI Travel PLC en organiseert sinds 1983 avontuurlijke reizen in kleine groepen naar bijzondere bestemmingen met aandacht voor natuur en cultuur. Sinds 9 jaar biedt Sawadee ook speciale reizen voor avontuurlijk gezinnen met kinderen vanaf 8 jaar. De reizen van Sawadee zijn avontuurlijk wat betekent dat er gereisd wordt in kleine groepen, overnacht wordt in kleinschalige accommodaties en veelal activiteiten zoals wandelen zijn opgenomen in de reis.

www.sawadee.nl
www.familieavontuur.nl

woensdag 8 juli 2009

Trekkermeisje in de strijd op Beach Pull a.s. weekend









Beach pull grootste familietrekker evenement in ons land.

Aanstaande vrijdag 10 en zaterdag 11 juli a.s. rijdt Manon Ossevoort (het trekkermeisje) mee in de 9e editie van het internationale Beach Pull evenement in Nulde/Putten. Vrijdagavond komt Manon met trekker Spike al in actie in de super-sportklasse. In deze klasse strijden trekkers vanaf 3,5 Ton. Op zaterdag rijdt Manon haar tweede wedstrijd met Spike in de zogenaamde ‘vrije klasse’
Trekkermeisje en theatermaakster Manon Ossevoort is door Firma Haan uit Kwadijk gevraagd om mee te doen aan Beach Pull, het grootste trekker-familiefestijn van ons land.
Het team van Haan verzorgde het onderhoud van de originele trekker waarmee Manon naar het einde van de wereld wil rijden om spraakmakende verhalen te verzamelen. De 2009 editie van Beach Pull is de eerste trekkertrek waaraan Manon Ossevoort deelneemt. Tijdens haar verblijf in Putten zal het trekkermeisje ook vertellen over haar avonturen tijdens de 38.000 km reis die ze voor het goede doel aflegde in Europa, Balkan en Afrika.

Het lijkt wel of ik op een raket rijdt!
Trekker Spike is het neefje van de trekker waarmee Manon sinds haar vertrek vanaf Terschelling (juni 2005) ruim 38.000 km heeft gereden tot Kaapstad (oktober 2008) in Zuid-Afrika. ‘Spike is een veel zwaardere trekker dan mijn vertrouwde oude lobbes, aldus Ossevoort. In de afgelopen week heeft Manon bijna dagelijks geoefend onder toeziend oog van het team van Haan. 'Tjonge, het lijkt wel of ik op een raket naar de maan ga!!’, vervolgt Ossevoort.

Wat een eer om mee te mogen doen
Manon ervaart het als een grote eer dat ze door Firma Haan is gevraagd om mee te doen aan Beach Pull. Zoals bekend zijn trekkertreks populaire familiefestijnen in de zomermaanden. ‘Toen Firma Haan me vroeg of ik mede namens hen mee wilde doen aan dit krachtevenement heb ik geen moment geaarzeld. Ik voel me erg vereerd met het getoonde vertrouwen en het verzoek. Tijdens de training in de afgelopen week werd mijn adrenalinepeil hoog opgestuwd.
Ik heb geweldig veel zin om in het komend weekend met trekker Spike te schitteren voor een groot en enthousiast publiek en het goede doel!’ besluit Ossevoort.

Meereizen in het trekkerspoor van Manon? Surf naar www.tractortractor.org
sms actie … sms ‘go trekker’ naar nummer 1008 (€ 1,50 per bericht)

vrijdag 19 juni 2009

Nieuw-Zeeland vernieuwt website voor reisbranche

Nieuw-Zeeland heeft de website voor de reisbranche vernieuwd. Via www.newzealand.com/travel/trade vinden vakgenoten in de reiswereld nu nog sneller en gemakkelijker alle toeristische informatie over het land. Bovendien kunnen professionals in de branche eenvoudig en prettig gebruik maken van de veertien online trainingmodules.

De speciale vaksite bestaat sinds 2004. Belangrijke wijzingen op de site:
- de zoekfunctie is verbeterd en uitgebreid; gebruikers kunnen nu naar informatie speuren op basis van producttype, accommodatiesoort, regio’s, activiteit, rondreizen, transportmiddel etc.
- via de Industry Guidebook applicatie gaat zoeken naar de juiste informatie razendsnel
- de op ieder moment toegankelijke online trainingmodules zijn sneller en gemakkelijker te gebruiken.
- de website bevat een groot aantal interactieve plattegronden en routeplanners
- nieuwe en vernieuwde producten zijn duidelijker herkenbaar door de labels ‘new’ en ‘updated’
- de site bevat een Marketing Toolbox met informatie en instrumenten om Nieuw-Zeeland te promoten onder diverse doelgroepen. Verdeeld over veertien markten, waaronder Nederland.

George Hickton, algemeen directeur van Tourism New Zealand zegt over de vernieuwde site: “De technische verbeteringen en inhoudelijke aanvullingen geven de reisbranche optimaal inzicht in wat ons land op toeristisch gebied te bieden heeft. De site is nu voor alle partijen zeer efficiënt en effectief te gebruiken.

Meer informatie: www.newzealand.com/travel/trade

maandag 15 juni 2009

Wereldwijde campagne 10 jaar jong!

100% PURE NEW ZEALAND

De wereldwijde campagne 100% Pure New Zealand bestaat 10 jaar! Met deze vernieuwende promotiestrategie heeft het toerisme naar Nieuw-Zeeland een enorme impuls gekregen. Het aantal buitenlandse reizigers steeg sinds 1999 van 1,6 miljoen per jaar naar 2,4 miljoen. De inkomsten uit het inkomend toerisme namen toe van ruim 1,5 miljard euro naar 2,65 miljard.

Tien jaar geleden kampte het toerisme in Nieuw-Zeeland met een imagoprobleem. Op promotiefoto’s zag je vooral grazende schapen op groene heuvels. Terwijl het land veel meer te bieden heeft: avontuurlijke sporten, bijzondere belevingen, de boeiende Maori-cultuur en spectaculaire landschappen. Echte globetrotters lieten het land links liggen.
Reden voor de nationale toeristische organisatie New Zealand Tourism om een nieuwe, overkoepelende marketingcampagne te starten, die een beter en aantrekkelijker beeld van het land moest geven: 100% Pure New Zealand. Tijdens grote events werd massaal de buitenlandse pers uitgenodigd om nader kennis te maken met het land. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de beroemde zeilrace om de America’s Cup en de verfilming van de trilogie The Lord of the Rings.

De campagne sloeg enorm aan. Veel toeristen ontdekten ook de andere gezichten van Nieuw-Zeeland, dat gepresenteerd werd als ‘het jongste land op aarde’. De eerste vijf jaar steeg het aantal buitenlandse toeristen met zeven procent per jaar. In het jaar 2002 bereikte het land voor het eerst de mijlpaal van twee miljoen buitenlandse bezoekers. In dat jaar bezochten 1,4 miljoen mensen de website www.newzealand.com, in 2008 waren dat er inmiddels 10 miljoen.
100% Pure New Zealand oogstte wereldwijd grote waardering en leverde Nieuw-Zeeland als toeristische bestemming belangrijke awards. ‘Nieuw-Zeeland’ groeide in de reiswereld uit tot een herkenbaar merk en ondervond nauwelijks hinder van wereldschokkende gebeurtenissen als de aanslagen van 11 september in de VS, de uitbraak van de ziekte Sars en de ophef rond de opwarming van de aarde.

George Hickton, algemeen directeur van New Zealand Tourism: “Niemand had verwacht dat de campagne zo succesvol zou zijn en zo lang zou lopen. We begonnen met een klein budget, maar met hard werken zijn we er als relatief klein land (drie miljoen inwoners) in geslaagd een merk neer te zetten dat wereldwijd wordt herkend en erkend. Voortdurend passen we de campagne op details aan en sturen we bij om de ontwikkelingen in de markt te volgen, maar het basisidee bleef altijd overeind. Met deze campagne kan Nieuw-Zeeland nog jaren voort!”

Aantrekkelijke vroegboektarieven
Volgens de laatste cijfers (april 2009) verwelkomde Nieuw-Zeeland 24.982 Nederlandse gasten in de periode april 2008-april 2009. Daarmee loopt het toerisme vanuit ons land 2,3 procent achter in vergelijking tot dezelfde periode in 2007-2008. Voor Nederlandse reizigers is Nieuw-Zeeland momenteel extra aantrekkelijk. De lage stand van de Nieuw-Zeelandse dollar geeft het land een zeer betaalbaar imago. Bovendien hanteert Singapore Airlines (SIA) spectaculaire vroegboektarieven voor reizen in de herfst en de winter van 2009/2010. Wie in de maand juni een retourticket Nieuw-Zeeland koopt voor en trip tussen 10 augustus 2009 en 31 maart 2010 betaalt slechts €950.

Meer informatie: www.10yearsyoung.tourismnewzealand.com



dinsdag 28 april 2009

Trekkermeisje bezet dinsdag 28 april Mediapark in Hilversum

28 april 05.00 uur. Het is nu of nooit voor het trekkermeisje Manon Ossevoort. Ondanks een sterk wervingsoffensief in de afgelopen vier weken is de ultieme sponsor nog niet gevonden. Ossevoort, actrice en theatermaakster, beter bekend als het trekkermeisje, is voor de laatste fase van haar trekkerexpeditie naar de Zuidpool even terug in ons land. “Ik ben hier omdat ik de ultieme sponsor hoop te vinden voor het laatste traject van mijn trekkerexpeditie”, aldus Ossevoort. Via deze trekkerexpeditie wil Manon Ossevoort op een spraakmakende manier een podium creëren voor de mooie verhalen uit deze wereld, en voor het engagement!
“Ik sta letterlijk op de drempel naar de Zuidpool, maar er is nog 3½ ton sponsorgeld nodig voor de laatste etappe. Na een intensieve publiciteitscampagne rest me nu nog maar één middel en dat is de bezetting van het Mediapark in Hilversum. De media willen allemaal graag verslag doen van de glorieuze eindzege, maar als ik nu geen sponsor vindt, komt die trekkerexpeditie op de Zuidpool er niet”, vervolgt een strijdlustige Ossevoort. Ondanks de economische tegenwind streeft Manon naar een succesvol einde van haar trekkerreis.

Oproep aan de Media
• Geschiedenis schrijvende trekkerexpeditie lijkt op valreep te ontsporen!
• Trekkermeisje vraagt media NU om hulp!
• Er komt geen Zuidpoolexpeditie als er niet snel een sponsor komt!

Met Koninginnedag op Noordermarkt in Amsterdam
Naast de bezetting van het Mediapark vanaf 05.00 uur is een sponsorwervingsactie gepland voor Koninginnedag in Amsterdam. Op 30 april zal Manon met trekker en een berg oranje Trekker T-shirt op de Noordermarkt in Amsterdam haar laatste oproep aan het publiek.
• € 15 voor een speciaal Koninginnedag Trekker T-shirt
• € 5,- voor het meegeven van een droom naar de Zuidpool
• € 1,50 per sms-bericht : sms ‘go trekker’ naar nummer 1008
• Vrije giften zijn welkom!

Meereizen in het trekkerspoor van Manon? Surf naar www.tractortractor.org
Sms actie … sms ‘go trekker’ naar nummer 1008 (€ 1,50 per bericht)


Programma van dag tot dag

Dinsdag 28 april- Bezetting Mediapark vanaf 05.00 uur
Woensdag 29 april- Trekkerrit van Hilversum naar Amsterdam
Overnachting camping Zeeburg (Amsterdam)
Koninginnedag- AMSTERDAM – NOORDERMARKT
Van de vroege ochtend tot in de avond
Vrijdag 1mei- Trekkerrit Amsterdam - Kwadijk - Bezoek aan Boer Haan
retour trekker